Morotsbröd

Här kommer ett recept på matbröd som jag verkligen tycker är skitgott och tycker att ni ska testa.

5 dl mjölk
50 g jäst
25 g rumsvarmt smör
2 tsk salt
2 msk honung eller sirap
3 dl finrivna morötter
13-14 dl lantvetemjöl eller rågsikt
1 ägg
½ dl solroskärnor

Värm mjölken till fingervärme (37 grader). Smula jästen i en bunke och häll över mjölken. Rör om tills jästen löst sig. Tillsätt smör, salt, honung/sirap, morötter och det mesta av mjölet. 
Arbeta degen kraftigt tills degen känns smidig. Jäs under bakduk ca 30min. Sätt ugnen på 225 grader. Arbeta degen och dela den i tre delar, eller tekakor som jag gjort. Lägg dem på en plåt och låt jäsa i 20min.
Pensla med uppvispat ägg och strö över solroskärnor och även örtsalt (mycket gott). Grädda i mitten av ugnen  10-20min, beroende på tekakor eller limpor. Låt bröden svalna på ett galler. Smarrigt!


Kommentarer
Postat av: Mathea

Vad goda dom ser ut! :)



re. Ja, den var verkligen helt otrolig. Deras kostymer var otroligt bra gjorda. Ah, allt var verkligen bra. haha. vad gör du nu för tiden? jobbar eller pluggar du?

2011-10-25 @ 18:50:01
URL: http://lejonhuvud.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0